donderdag 18 november 2010

Piepende wielen


Kijk, wat ik denk is dat Wilders kunst helemaal niet zo belangrijk vindt. De PVV wuift elk belang van kunst weg en haalt het dan zonder een traan te laten van de begroting af. Maar de bezuinigingen die dat oplevert zijn nihil. Voor Geert Wilders is kunst helemaal geen belangrijk punt, het was gewoon makkelijk om te schrappen, makkelijk weg te zetten als elitair en nutteloos. Maar ik denk dat van alle punten die Wilders op de agenda heeft, kunst (of het kortwieken daarvan) voor hem veruit het minst belangrijk is.
En daar zit hem volgens mij onze kans. Rutte heeft zichzelf al buitengewoon impopulair gemaakt door zich zo laatdunkend over kunst uit te laten, VVD-ers zijn voor een groot deel kunstliefhebbers en VVD is altijd een partij geweest die de kunsten hoog in het vaandel had. Wilders vindt kunst volstrekt onbelangrijk en besteedt er het liefst zo weinig mogelijk tijd aan. Het CDA hoor ik nauwelijks over de kwestie, dus het zal wel geen speerpunt zijn. Ik denk dus dat als wel maar hard genoeg zeuren, dat er dan wel iemand gaat zeggen: laten we die mensen maar gewoon hun zin geven, het is een kleine moeite, kost ons heel weinig geld, niemand zal het ons kwalijk nemen en het scheelt ons een hoop gedoe. Daarom ga ik zaterdag maar eens protesteren. Zoveel mogelijk lawaai maken om te laten zien dat er genoeg mensen zijn die kunst wél belangrijk vinden. In het Engels is er een mooi spreekwoord voor: a squeaky wheel gets the grease, wie piept krijgt extra aandacht. Of steun. Of geld. Dat lijkt me een mooi uitgangspunt, dus ik begin alvast met inschreeuwen.
Tot zaterdag, 16:00 uur, waar dan ook.
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten